Berjaya Food Melihat Pertumbuhan Kukuh daripada Starbucks, Pengembangan Kenny Rogers Roasters

Dipetik daripada NST bahawa Mercury Securities Sdn Bhd berkata Starbucks merancang untuk membuka antara 35 dan 40 premis baru pada tahun kewangan 2023 (FY23) dengan akan lebih banyak kedai pandu lalu disasarkan di bandar dan di komuniti yang lebih kecil.

“Kami berpendapat pembukaan kedai baharu, yang merangkumi lebih banyak kedai pandu lalu, akan memberi petanda baik bagi Starbucks untuk menyediakan jangkauan dan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan, meluaskan lagi bahagian pasarannya di seluruh Malaysia dan meningkatkan keuntungan pada masa hadapan.

“Kami juga berpendapat bahawa permintaan pengguna untuk produk Starbucks boleh dipertingkatkan melalui program Starbucks Rewards yang dirombak di mana pengalaman pelanggan dipertingkatkan dengan menawarkan lebih banyak reka bentuk kad dengan faedah menarik untuk ahlinya,” katanya.

Starbucks telah mempunyai 356 premis di seluruh negara, 70 adalah premis pandu lalu.

Pada tahun 2008, syarikat induk Bfood, Berjaya Group Bhd (BGroup), memegang francais KRR di seluruh dunia berikutan pengambilalihan KRR International Corp, Amerika Syarikat.

Syarikat itu merancang untuk membuka antara tiga hingga lima kedai baharu tahun depan.

“KRR juga mengalami lantunan jualan selepas mempelbagaikan menunya dan mengurangkan pergantungan berat pada satu item kos, mencatatkan pendapatan RM71.5 juta pada FY22 (+29.3 peratus tahun ke tahun),” katanya.

Firma itu mengesyorkan ‘Beli’ pada BFood dengan harga sasaran RM1.22.

Risiko kemerosotan bagi syarikat termasuk persaingan yang semakin sengit dalam sektor peruncitan makanan dan minuman serta melemahkan kuasa beli pengguna akibat kenaikan kadar faedah, inflasi dan pemotongan subsidi.

Sumber

About The Author

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *