Kerajaan sedang merancang untuk memulihkan kembali rangkaian kereta api laju (HSR) antara Kuala Lumpur dan Singapura (KL-SG HSR).
MyHSR Corporation Sdn Bhd (MyHSR Corp) telah mengundang mana-mana syarikat swasta sama ada tempatan atau di peringkat antarabangsa untuk mengemukakan cadangan baru bagi projek kereta api tersebut.
Dipetik The Star bahawa terdapat rancangan oleh kerajaan kini untuk mengembalikan dan menyambung semula usaha yang pernah dicetuskan ketika kerajaan pimpinan bekas perdana menteri DS Najib Razak bagi meningkatkan mobiliti antara bandar, dengan tujuan menghasilkan pembangunan sosio-ekonomi melalui masa perjalanan yang lebih singkat, perjalanan yang selamat dan lancar, serta aksesibiliti yang lebih baik kepada bandar-bandar tahap kedua dan ketiga.
MyHSR Corp kini sedang mencari cadangan konsep daripada pemain industri tempatan dan antarabangsa untuk menilai kesediaan dan keupayaan mereka, sambil mengumpulkan model perniagaan inovatif dan idea pendapatan tambahan bagi struktur yang dibiayai secara swasta – termasuk kerangka pentadbiran.
Seperti plan perancangan sebelum ini, HSR KL-Singapore akan melalui di enam negeri dan wilayah – Kuala Lumpur, Selangor, Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka, dan Johor, sebelum melintasi Selat Tebrau ke Jurong East, Singapura. Menggunakan gerabak berkelajuan tinggi, jarak 350km dari Malaysia ke Jurong East dengan masa tidak melebihi 90 minit tanpa henti.
Perkhidmatan transit HSR turut beroperasi di beberapa Bandar Malaysia iaitu Sepang-Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat, dan Iskandar Puteri. Ini membolehkan penduduk dan pekerja di kawasan-kawasan tersebut menggunakan perkhidmatan kereta api laju antara Kuala Lumpur dan Singapura untuk perjalanan luar bandar, serta perkhidmatan transit untuk perjalanan dalam bandar. Ini akan meningkatkan aksesibiliti, memudahkan perjalanan, dan mendorong pembangunan sosio-ekonomi di kawasan-kawasan tersebut.
Sebelum ini, rancangan pembinaan HSR ketika era DS Najid Razak telah dibatalkan dan nampaknya usaha yang pernah dibina itu ingin dikembalikan semula. Ini menunjukkan bahawa projek pembinaan HSR yang dirancang sebelum ini merupakan projek penting demi untuk kepentingan rakyat secara keseluruhannya terutama di bahagian selatan Malaysia dan memberi kebaikan serta manfaat kepada negara.
Pada bulan Mac tahun ini, Menteri Pengangkutan, menyatakan bahawa kerajaan telah menerima tawaran daripada sektor swasta untuk memulihkan projek tersebut, tetapi tawaran tersebut pada masa itu tidak cukup meyakinkan atau menarik.
Secara tidak langsung, usaha yang pernah dirancang sebelum ini turut diakui keberkesanannya dan memberi manfaat yang besar kepada negara.
“Projek HSR KL-Singapore akan memberikan manfaat besar kepada rakyat, terutamanya dalam meningkatkan dan memperluas dinamisme ekonomi dari Lembah Klang ke koridor selatan Semenanjung Malaysia dan ke seluruh negara.
“Selain menyediakan pilihan perjalanan baru yang lebih selamat, lebih pantas, lebih cekap, dan lestari, projek ini akan membantu kita menghasilkan pertumbuhan jangka panjang dan kelestarian untuk rakyat dan negara,” kata Datuk Seri Fauzi Abdul Rahman, pengerusi MyHSR Corp yang baru dilantik, dalam satu kenyataan semalam.
Datuk Mohd Nur Ismal Kamal, CEO MyHSR Corp, mengemukakan permohonan bagi cadangan berkualiti tinggi yang akan menjadi rujukan penting bagi keputusan kerajaan mengenai langkah terbaik ke hadapan.
“Latihan RFI ini menandakan inisiatif kerajaan untuk mengaktifkan semula projek KL-SG HSR melalui mekanisme pembiayaan baru dan model pelaksanaan untuk memberi kesegaran kepada ekonomi negara.
“MyHSR Corp komited untuk menyokong kerajaan dalam mengenal pasti penyelesaian yang paling berkesan untuk memulihkan projek KL-SG HSR. Di peringkat global, pembangunan HSR telah terbukti menjadi enjin pertumbuhan, membawa pembangunan dan pertumbuhan katalis serta kesan pelipatganda yang memberi manfaat kepada semua lapisan masyarakat,” kata Mohd Nur.